ELEMENTARZ

Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ)

Elementarz

Z myślą o naszych Klientach, opracowaliśmy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:

  • Czy maglownica to to samo co przekładnia kierownicza?
  • Czym jest przekładnia kierownicza?
  • Na czym polega proces regeneracji przekładni kierowniczej?
  • Przekładnie kierownicze - typowe usterki
  • Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia przekładni kierowniczej?
  • Na czym polega proces regeneracji pompy?
  • Kiedy naprawiać pompę wspomagania?
  • Czy i kiedy opłaca się regenerować maglownice, a kiedy kupić nową?
  • Gwarancja na wykonane usługi oraz średnia żywotność układów?
  • Jakie są typy przekładni?
  • Ile trwa naprawa przekładni?

Jeśli nie znajdziesz szukanej odpowiedzi skontaktuj się z nami.


Czy maglownica to to samo co przekładnia kierownicza?

Maglownica Maglownica to potoczna nazwa jednego z rodzajów przekładni kierowniczej, a mianowicie przekładni zębatkowej.

Czym jest przekładnia kierownicza?

Maglownica Przekładnia kierownicza jest głównym zespołem mechanizmu kierowniczego. Służy do przełożenia siły rąk poprzez kierownicę na siłę osiową, która skręca kołami. Najczęściej spotykane obecnie przekładnie kierownicze to przekładnie zębatkowe (listwowe, pot. maglownice) oraz śrubowo-kulkowe, wykorzystywane głównie w autach ciężarowych.

Na czym polega proces regeneracji przekładni kierowniczej?

Maglownica Proces regeneracji przekładni kierowniczej polega w pierwszej kolejności na jej starannym rozebraniu, umyciu i ocenie stopnia przydatności poszczególnych elementów do dalszej eksploatacji. Elementy nie nadające się do wykorzystania są wymieniane, pozostałe, zwłaszcza listwa zębata, zębnik i obudowa, zostają poddane właściwej obróbce mechanicznej. Całość jest następnie montowana z wykorzystaniem nowych simmeringów, o-ringów, pierścieni teflonowych i prowadnic, tak aby właściwie odbudować parametry użytkowe regenerowanej przekładni.

Przekładnie kierownicze - typowe usterki

Maglownica Typowe usterki wskazujące na możliwość awarii przekładni kierowniczej to:
  • wycieki,
  • luzy, stuki,
  • nierównomierne wspomaganie przy kręceniu kierownicą w różne strony,
  • brak wspomagania w jedną lub obie strony,
  • brak wspomagania po odpaleniu auta, pojawia się po krótkiej chwili,
  • kierownica nie powraca po skręceniu kół.
Niewątpliwie najczęściej spotykaną usterką przekładni kierowniczych ze wspomaganiem hydraulicznym są wycieki. Ich przyczyną są zwykle uszkodzone osłony drążków kierowniczych, przez które do przekładni dostają się woda i piasek. Prowadzi to w efekcie do korozji listwy zębatej. Przyczyną korozji listwy mogą być też niewłaściwie zapięte osłony drążków po ich wymianie lub ustawianiu zbieżności. Prawidłowe zabezpieczenie przekładni kierowniczej przed dostaniem się wody i piasku jest podstawowym elementem warunkującym jej długotrwałą i bezawaryjną eksploatację.

Drugą co do częstości występowania przyczyną wycieków przekładni kierowniczej jest nadmierne zużycie pompy wspomagania i zanieczyszczenie układu dużą ilością metalowych opiłków. Układ wspomagania jest układem zamkniętym, najczęściej nie wyposażonym w żaden filtr. Przeciętny kierowca zagląda do niego niezwykle rzadko, najczęściej dopiero gdy coś zacznie go niepokoić. Przez lata pracy zbierają się w układzie znaczne ilości zanieczyszczeń stałych, które prowadzą do erozji uszczelnień. Z tego powodu przy każdej wymianie przekładni kierowniczej (lub pompy wspomagania) układ powinien być dokładnie czyszczony, także profilaktycznie, gdy jakość oleju jest zadowalająca. W przypadku silnie zabrudzonych układów zalecamy sprawdzenie prawidłowości działania pompy wspomagania oraz wymianę węży

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia przekładni kierowniczej?

Maglownica Wycieki:
  • Wycieki spod samochodu,
  • Cieknąca maglownica,
  • Maglownica wycieka na osłonach
  • Płyn od wspomagania wycieka
  • Płyn cieknie z przewodów
  • Maglownica się poci
  • Cieknąca pompa wspomagania
  • Plamy z przodu samochodu
  • Skorodowana listwa cieknie

Stuki:

  • Luz na zębach
  • Luzy na kierownicy
  • Stuki na kierownicy
  • Luzy w układzie kierowniczym
  • Luzy na drążkach
  • Pukanie na kierownicy
  • Drgania kierownicy
  • "Latająca" kierownica
  • Zatarta pompa
  • Kierownica się blokuje
  • Luz międzyrębny

Luzy:

  • Drgania kierownicy
  • Stuki na kierownicy
  • Stuki na wybojach
  • Luzy na drążkach
  • Pukanie kierownicy
  • Zgrzyt na zakręcie
  • Stukanie przy jeździe na wprost
  • Stuki na krzyżaku
  • Ukręcony krzyża

Na czym polega proces regeneracji pompy?

Maglownica Proces regeneracji pompy wspomagania polega w pierwszej kolejności na jej starannym rozebraniu, umyciu i ocenie stopnia przydatności poszczególnych elementów do dalszej eksploatacji. Elementy nie nadające się do naprawy są wymieniane, pozostałe, wraz z obudową, zostają poddane właściwej obróbce mechanicznej. W dalszej kolejności następuje wymiana uszczelnień, łożysk i zużytych tulei.

Każda naprawiana w naszym zakładzie pompa jest po złożeniu sprawdzana na stanowisku diagnostycznym, zarówno pod względem szczelności, jak też ciśnienia.

Kiedy naprawiać pompę wspomagania?

Maglownica Typowe usterki wskazujące na awarię pompy wspomagania to:
  • wycieki oleju,
  • pojawienie się piany w zbiorniczku wspomagania oraz wypływanie oleju przez zbiorniczek wspomagania,
  • „przycinanie się” kierownicy,
  • głośna praca pompy przy jeździe na wprost,
  • buczenie, piski podczas skręcania kierownicą,
  • słabe wspomaganie przy skręcaniu w obie strony,
  • kierownica kręci się lżej po zwiększeniu obrotów silnika.

W przypadku stwierdzenia którejkolwiek z wyżej opisanych nieprawidłowości należy niezwłocznie zdiagnozować usterkę i – jeśli zajdzie taka konieczność – naprawić pompę wspomagania. Uszkodzona pompa wspomagania (np. niesprawny zawór ciśnieniowy) może stać się przyczyną awarii pozostałych elementów układu wspomagania, w tym przekładni kierowniczej. Koszty, jakie zostaną wówczas poniesione przez właściciela pojazdu znacznie przewyższą koszt naprawy samej pompy wspomagania.

Czy i kiedy opłaca się regenerować maglownice, a kiedy kupić nową?

Zawsze się opłaca regenerować przekładnie ze względu na koszty, gdyż nowa kosztuje w granicach kilku tysięcy, a co do kupna nowej to trzeba najpierw zweryfikować stan dostarczonej przekładni. Podzespoły natomiast można wymienić takie jak np. listwa czy korpus.

Gwarancja na wykonane usługi oraz średnia żywotność układów?

Na wykonane przez nas usługi udzielamy 12 miesięcznej gwarancji. Żywotność naprawianych układów zależy od ich prawidłowego montażu. Najważniejszą rzeczą jest prawidłowy montaż, odpowiedni olej i wymiana osłon drążków na nowe gumowe, a nie termoplastyczne.

Jakie są typy przekładni?

  • ze wspomaganiem hydraulicznym
  • ze wspomaganiem elektryczno-hydraulicznym
  • ze wspomaganiem elektrycznym
  • przekładnie bez wspomagania, listwowe oraz ślimakowe do samochodów osobowych ciężarowych dostawczych/autobusów

Montując u nas przekładnie uzyskujesz roczną gwarancję na montaż. Wykonujemy zbieżność po montażu na najnowszym sprzęcie do geometrii.

Ile trwa naprawa przekładni?

Większością uszczelnień do przekładni dysponuję w warsztacie, stąd jeśli zestaw naprawczy posiadamy w magazynie wtedy naprawa trwa 5 godzin. W przypadku, gdy trzeba go zamówić wówczas usługa zostanie wykonana na drugi dzień do godziny 12-tej.


Jeśli masz inne pytania - zapraszamy do kontaktu.